insikten.blogg.se

Jag delar med mig av mina åsikter och insikter om det mesta. Konstruktiva kommentarer är välkomna, men jag bestämmer själv om jag ska publicera dem.

Mitt Höör!

Allmänt Permalink0
Jag är uppvuxen i Häglinge (utanför Sösdala som ligger mitt emellan Hässleholm och Höör) och flyttade därifrån 1990 (när jag var 16 år). Jag sa till mig själv (och många andra) att jag kommer ALDRIG att flytta tillbaka. Jag flyttade till Mörarp (som ligger utanför Helsingborg). DÄR skulle jag bo resten av mitt liv. Jag hade kommit hem och tänkte INTE flytta därifrån igen.
Många rundor blev det i den trakten. Bodde i flera olika lägenheter och till slut köptes det ett hus strax utanför Mörarp. Mitt drömhus!! Det huset jag velat ha i så många år och huset jag skulle leva i tills den dagen jag dog. Trodde jag. Livet ville annorlunda och jag flyttade tillfälligt till Påarp (jösses, den hålan skulle jag ju ALDRIG bo i). Efter ett tag hamnade jag i ett hus i Ödåkra (ännu en håla jag ALDRIG kunde tänka mig att bo i).
Påarp fann jag efter ett tag charmen i, men Ödåkra kunde jag aldrig trivas i. Bodde där drygt ett år men under tiden så letade vi hus på annat ställe p.g.a Älskade Sambons jobb. Har jobbar i Hässleholm och mot min vilja började vi kolla hus i just Hässleholm. Varför?? Jag skulle ju ALDRIG flytta dit igen.
 
Det första huset vi hittade och gick på visning i låg faktiskt i just Sösdala. Ett helt underbart hus som vi förlorade budgivningen på. Senare blev det både ett och två och fyra visningar på hus i Hässleholm, innan vi så smått vände blicken mot Höör (nej, inte en chans att jag flyttar till Höör).
Tittade på några fantastiska hus (och bjöd på nåt som vi förlorade budgivningen på där med), och några mindre fantastiska. Jag började finna mig i tanken på att flytta till Höör och började engagera mig i husletandet.
 
Kollade nåt hus på "fel sida vägen". Alltså på andra sidan om Malmövägen (eller vad den heter, den som går genom hela samhället). Men till slut hittade vi huset vi nu bor i. Vi gick på första visningen och redan då kände jag "detta är vårt hus". Vi bokade en andra visning helgen därpå och tog då med mina kära föräldrar. Tror att även de tyckte huset var bra. :-)
 
Vi började lägga en ganska lågt bud på huset. Det fanns en till intressent som ville ha "vårt" hus så det blev ju en budgivning. Den andra var "en advokat i Sthlm som tidigare bott i Höör". Inte en chans att vi vinner mot henne, var min tanke,men hon skulle minsann inte få huset till vårt maxbud, så vi la liiite över vårt maxbud varpå vi fick huset :) Tydligen låg hennes maxbud på samma som vårt.
 
Huset var vårt och jag såg fram emot flytten. Inte till Höör men till vårt nya hus. Vårt gemensamma hem. Jag hade lite svårt att förlika mig med tanken på att bo i Höör med såg den största fördelen med byn. Det går 6 tåg i timmen HÄR IFRÅN!! Jag kan komma härifrån om jag tycker det blir för jobbigt.
 
Efter ett tag började jag faktiskt trivas med att bo i Höör. Vi bor ju så pass centralet att vi har det mesta på väldigt nära håll. Lidl tar det 7 minuter att gå till. På andra hållet finns Coop som det tar lika kort tid att gå till. Det tar 12 minuter i hyfsat lugn takt att gå till tågstationen och vi har skog och natur nära inpå.
Barnen kan ta tåget från sin pappa och hit utan större problem. Endast ett byte i Hlm (alternativt i Lund).
 
Varför trivs jag då så bra?? Jo, huset är underbart. Trädgården har STOR potential. Grannarna är väldigt trevliga och rent generellt är människorna i byn också mycket trevliga. Dessutom jobbar det väldigt trevlig personal på Kommunen. :)
 
Vi har en Köttbod i byn. Den har funnits här ett tag men haft lite problem med ägarbyten. Nu har vi dock en väldigt kompetent man som äger den. Han är utbildad slaktare och har arbetat inom yrket i många år. Han köper in sitt kött från en organisation som heter Bondens bästa (http://bondensbasta.se/) Detta betyder att det köttet du köper i Köttboden kommer från en gård i närheten. I detta fallet Maglasäte gård (som ligger ett stenkast från Höör). Priserna är dessutom väldigt bra :-) Tyvärr har Köttboden inte kommit upp på facebook än, men de jobbar tydligen med det. Köttboden hittar du på Storgatan 10.
 
Vägg i vägg med Köttboden hittar du Thristans Ost & Delikatesser. Denna butiken finns både på nätet och på facebook. http://www.thristans.se är adressen till hemsidan. Här inne hittar du en stor variation på franska, danska, holländska och andra goda ostar. Det finns ostar gjorde på både ko, get och buffel. Priserna ligger bra och servicen är obetaldbar. Du kan även köpa en rejäl lunchmacka (hembakad baguette/bulle) innehållande serrano eller salami samt en god ost. Sallat och grönsaker förgyller smaken i denna lunchmacka som verkligen är att rekommendera. Du kan äta den på plats eller ta den med dig. Äter du på plats kan du välja om du vill ha kaffe, te eller vatten till. Och kaffet kan du få i flera varianter såsom latte och capuccino med mera. Jag skulle kunna berätta ännu mer om sortimentet men det är bättre att ni besöker butiken själva, eller tittar på hemsidan.
 
Längre upp på gatan hittar du Barnklädesbutiken Vilda Matilda (http://www.barnbutikenvildamatilda.se/). En butik fylld med fina, högkvalitativa barnkläder och leksaker. Bland annat. Hög servicekänsla hittar du i denna butiken och den är väl värd ett besök. Adressen hit är Storgatan 35 a.
 
Nu har jag ju hoppat över Klinik Lillfot på Storgatan 33. Hör inne tar Lillemor hand om dina fötter på ett proffesionellt och trevligt sätt. Unna dig en fotbehandling och må ännu bättre.
 
Uppe vid torget hittar du Conditori Boijertz (https://www.facebook.com/boijertz#!/boijertz). Här inne möts du inte bara av goda bakverk, nybakade bröd, mackor och sallader utan även av väldigt trevlig och vänlig personal som gör sitt yttersta för att göra ditt besök till dagens höjdpunkt. I sortimentet finns det givetvis både sockerfritt och laktosfritt.
 
Längre upp mot stationen hittar du Falkenklevs (http://www.falkenklevs.se/). En av Höör klädbutiker. Här inne hittar du kläder av hög kvalitet från kända märken. Personalen är mycket serviceminded och tar väl hand om sina kunder. Väl värt ett besök.
 
Inne i stationshuset hittar vi sen Tösernas (https://www.facebook.com/pages/Direkten-T%C3%B6sernas/154142907985795#!/pages/Direkten-T%C3%B6sernas/154142907985795) En kiosk/butik med alla spelrättigheterna samt DHL, Kassagirot, Western Union, Receptfria läkemedel, Postombud samt Tickster. Väl värd ett besök.
 
Givetvis hittar du flertalet pizzerior samt några restauranger. Några värda att nämna är Torggatan 9 på just Torggatan 9 (http://www.torggatannio.se/), Restaurang & Pizzeria Höör (http://www.restaurangopizzeriahoor.se/), Pizzeria Kreta (http://www.pizzapie.se/pizzeria/pizzeria+kreta+i+hoor.html) där jag brukar köpa mina pizzor, samt Restaurang Jernkällaren (http://www.jernkallaren.se/).
 
Detta är bara ett litet axplock av vad som finns i denna fina och växande by.
 
Sist men absolut inte minst så har vi ju vår underbart vacka Skånes Djurpark! Denna får ni bara inte missa. http://www.skanesdjurpark.se/ samt https://www.facebook.com/BevaraSkanesDjurpark
 
Jag kommer att prata med om mitt Höör i senare inlägg men känner att det räcker just nu. :-)
 
 
 
Till top